6-9

Previous Next

Kaligrafia

Potrzebne:

ołówek, długopis lub pióro i atrament lub wkład do pióra, zeszyt do kaligrafii lub czyste kartki

Kaligrafia to sztuka starannego, pięknego i poprawnego pisania. Pismo pisane często może być zdobione artystycznie. Kiedyś kaligrafia była podstawowym przedmiotem w szkołach, a do około 1960 roku w Polsce była przedmiotem nauczania początkowego. Nauka pisania ręcznego kształtuje charakter, uczy cierpliwości, staranności i pokory. Bardzo często trenerzy różnych sztuk walki uczą także kaligrafii, gdyż uważają, że pisanie ćwiczy charakter oraz koncentrację. Z tego powodu nauka pisania przypomina sztuki walki, gdzie najważniejszym celem jest dążenie do doskonałości, a sama umiejętność walki jest tylko skutkiem ubocznym. Poza tym potwierdzono naukowo, że ręczne spisywanie informacji powoduje lepsze ich przyswajanie. Uczniowie, którzy piszą wypracowania ręcznie, mają bogatsze słownictwo, lepiej opanowują ortografię i są bardziej kreatywni niż koledzy piszący na klawiaturze komputera. Samo ręczne pisanie wyrabia u każdego indywidualny charakter pisma.

W szkołach w pierwszym etapie edukacji dzieci uczą się kaligrafii najpierw ołówkiem, pisząc szlaczki, literki i słowa po śladzie, a potem w zeszytach w trzy linie. Po opanowaniu pisania ołówkiem przechodzą do pisania piórem lub długopisem. Współczesne pióra dla dzieci są specjalnie zaprojektowane tak, by pomagały w poprawnej nauce pisania. Trzonek takiego pióra ma specjalne wgłębienia na palce, które wymuszają na dziecku prawidłowe trzymanie pióra podczas pisania. Dla starszych dzieci są już pióra bez wgłębień. W kolejnym etapie edukacji dzieci piszą w zeszytach w jedną linię lub gładkich i kształtują indywidualny charakter pisma.

Historia kaligrafii jest tak długa, jak historia słowa pisanego. Pierwszym pismem było pismo klinowe, używane w Mezopotamii na 3000 lat przed naszą erą. W Egipcie w tym samym okresie rozwinęło się pismo hieroglificzne. Około 1200 lat przed naszą erą Fenicjanie ustalili alfabet składający się z 22 liter. Tym samym rozwinęło się pismo fenickie. Na 900 lat przed naszą erą Grecy rozwinęli alfabetyczne pismo greckie. Miało ono ogromny wpływ na kształtowanie się pisma łacińskiego, które rozwinęło się w Rzymie. Pismo łacińskie składało się z 21 znaków. Polska przejęła kulturę zachodnią i do dziś posługuje się alfabetem łacińskim wzbogacając je o własne znaki narodowe: ą, ć, ę, ł, ń, ó, ź i ż. Na podstawie alfabetu łacińskiego powstawały kolejne odmiany pisma łacińskiego. Najstarszym z nich była kapitała rzymska używana około 100 roku naszej ery. W IV-–VII wieku powstała uncjała – pismo z zaokrąglonymi kształtami, oraz półuncjała (VI–IX wiek). W tym czasie do pośpiesznego notowania używano kursywy – pochyłe pismo, często mało czytelne. W późniejszych czasach powstawały kolejne pisma: pismo Merowingów (VIII–IX wiek), Italika (IX–XII w.), cancellaresca (XVI w.), gotyk (XI–XV w.), tekstura (XII w.), rotunda (XV w.), bastarda (XIV w.) i szwabacha (XV w.).

Filipiny, ok. 900 r. n.e.

Dla zainteresowanych pismem pisanym powstają różne szkoły kaligrafii, gdzie można poznać historię kaligrafii oraz szlifować umiejętności kaligraficzne.

Łacina 1407 r.

Wszystkie prawa zastrzeżone 2017© zabawyzdzieckiem.pl