Potrzebne:
warcabnica posiadająca 64 pola (może być szachownica), dwie figury – biały i czarny koń, 30 pionków/żetonów
Jest to gra strategiczna dla dwóch osób. Każdy z graczy dysponuje jednym koniem, a gracze łącznie –30 pionkami (żetonami). Przed rozpoczęciem gry konie ustawia się na jasnych polach warcabnicy w dwóch przeciwległych rogach planszy (rys. 1). Grę rozpoczyna czarny koń.
Każdy z graczy ma inny cel gry, stanowiący wygraną: biały koń musi zbić czarnego (stanąć na polu, na którym znajduje się czarny koń), a czarny koń musi uniknąć zbicia.
Konie poruszają się po szachownicy jak skoczki w tradycyjnych szachach (rys. 2), czyli dwa pola do przodu i jedno pole w bok (po kształcie litery „L”), w dowolnym kierunku. Innymi słowy, podczas jednego ruchu koń przesuwa się o dwa pola w kierunkach: do góry, na dół, w lewo, w prawo, a następnie o jedno pole w kierunku prostopadłym, skręcając o 90 stopni.
Każdy gracz po wykonaniu ruchu swoim koniem musi położyć żeton na opuszczanym polu oraz drugi żeton na dowolnie wybranym polu warcabnicy. Konie podczas ruchu mogą przeskakiwać nad polami zajętymi przez żetony, ale nie mogą stawać na takich polach. Po każdym ruchu zmniejsza się przestrzeń na planszy. Po dokonanym ruchu nie można kłaść drugiego żetonu tak, by zablokować jedyny możliwy ruch przeciwnika.
Jak już wszystkie żetony znajdą się na warcabnicy, ogranicza się liczbę kolejnych ruchów do dziesięciu. Jeśli po dziesięciu ruchach czarny koń nie zostanie zbity, biały koń przegrywa.