Potrzebne:
dwóch graczy, szachownica, 5 pionków – jeden ciemny i cztery jasne
Gra rozgrywana jest na szachownicy zawierającej 64 pola o naprzemiennych kolorach. Jeden z graczy ma jeden ciemny pionek, czyli wilka, drugi z graczy ma cztery jasne pionki – cztery owce. Gra odbywa się na ciemnych polach szachownicy. Gracze ustawiają swoje pionki tak, jak to jest pokazane na poniższym rysunku – owce są na ciemnych polach szachownicy w pierwszym rzędzie, natomiast wilk w ostatnim rzędzie na dowolnie wybranym ciemnym polu szachownicy.
Celem gracza-wilka jest przedostanie się na pierwszy rząd szachownicy. Natomiast gracz dysponujący owcami musi zablokować wilka, by nie mógł wykonać żadnego ruchu i przedostać się na pierwszy rząd szachownicy.
Grę zaczyna wilk. I wilk, i owce mogą w jednym ruchu przejść tylko o jedno pole po skosie. Wilk może wykonywać ruchy do przodu i do tyłu, natomiast owce tylko do przodu.
Na poniższym rysunku po lewej jest pokazany przykład sytuacji, w której owce zablokowały wilka. Na rysunku po prawej stronie wilk ma lukę w linii owiec i może przejść na pierwszy rząd szachownicy.