3-5

Previous Next

Chińczyk - gra planszowa

Potrzebne:

plansza do chińczyka, kostka oczkowa, po 4 pionki w czterech kolorach, 2–4 graczy

Każdy z graczy ma cztery jednobarwne pionki, które na początku ustawia na czterech polach wyjściowych tej samej barwy, znajdujących się w jednym rogu planszy. Celem gry jest okrążenie planszy i wprowadzenie swoich pionków do „bazy”, czyli na pola tej samej barwy znajdujące się w środku trasy, skierowane ku środkowi planszy. Często są one dodatkowo oznaczone cyframi: 1, 2, 3 i 4 lub literami alfabetu: a, b, c, i d. Barwa pól „bazy” jest zgodna z kolorem pionków.

Gracze kolejno rzucają kostką. Osoba, która wyrzuciła szóstkę ustawia swój pionek na pole startowe w kolorze zgodnym z kolorem pionków. Znajduje się ono po lewej stronie „bazy”, na początku trasy. Po tym kolej przechodzi na następnego gracza.

Jeżeli podczas dalszej gry gracz ponownie wyrzuci szóstkę, sam decyduje, czy wystawia z rogu na pole startowe kolejny pionek, czy przesuwa pionek już stojący na trasie o sześć pól. Gdy jakiś pionek na trasie stanie na polu zajętym przez pionek przeciwnika – zbija go poprzez przesunięcie go na pole wyjściowe w rogu planszy. Wyprzedzanie pionków nie zbija ich. Na jednym polu może stać tylko jeden pionek. Gdy gracz wyrzuci taką liczbę oczek, że, przesuwając pionek, wypadłoby mu stanąć na polu zajętym już przez inny własny pionek, nie może wykonać tego ruchu – może przesunąć na planszy inny pionek lub, jeśli nie ma możliwości przesunięcia pionka na puste pole, traci ruch. Jeśli jakiś gracz w wyniku rzucenia szóstki wprowadza swój pionek na pole startowe, na którym stoi pionek przeciwnika – zbija go.

Żeby pionkiem wejść do „bazy” na końcu trasy, gracz musi wyrzucić tyle oczek kostką, ile jest pól dzielących pionek od „bazy”. Pola w „bazie” nie muszą być zajmowane kolejno, ale nie można ustawić dwóch pionków na jednym polu „bazy”. Nie można też wejść do „bazy” przeciwnika. Jeśli gracz po rzucie kostką nie może wykonać żadnego ruchu – rezygnuje z niego.

Wygrywa ten z graczy, który pierwszy wprowadzi wszystkie swoje cztery pionki do swojej „bazy”.

Zapisz

Wszystkie prawa zastrzeżone 2017© zabawyzdzieckiem.pl