10+

Previous Next

Państwa-miasta (inteligencja)

Potrzebne:

kartki papieru, coś do pisania

Gra dla od trzech do kilkunastu osób. Polega na zbieraniu punktów za wypisanie haseł z różnych dziedzin zaczynających się na konkretną literę. Gracze rysują na kartce kolumny na hasła z różnych dziedzin (zazwyczaj do 6 kolumn). Kolumny tytułują nazwami tych dziedzin, np.:

- państwa,
- miasta,
- rośliny,
- zwierzęta,
- rzeczy,
- imiona,
- zawody,
- rzeki,
- góry,
- sławni ludzie,
- marki samochodów,
- kolory.

Następnie jedna osoba zaczyna mówić w myślach alfabet, pomijając litery Ą, Ę, Ń, Ó, Q, V, X, Y. Początek wyliczanki zazwyczaj oznajmiany jest na głos hasłem „XYZ”. W dowolnym momencie wyliczania inny uczestnik gry mówi „stop” (jeśli wyliczający powie w międzyczasie cały alfabet, czekając na „stop” po prostu mówi go od nowa). Osoba mówiąca alfabet podaje, na jakiej literze wypadło słowo „stop” – na tę literę będą zaczynać się wszystkie wyrazy w rzędzie. Wszyscy uczestnicy zaczynają wypisywać po jednym państwie, mieście, roślinie itd. zaczynających się na tę literę. Kiedy ktoś skończy, mówi „stop”. Od tej chwili nie wolno już pisać, a zaczyna się liczenie punktów (ewentualnie można się umówić na kończenie rundy wtedy, kiedy uczestnicy zgodnie zadeklarują, że nie są już w stanie wymyślić więcej haseł na tę literę, albo mierzyć czas stoperem czy klepsydrą, 1 do 2 minut). Uczestnicy kolejno czytają swoje państwa, potem miasta, rośliny itd. na wyliczoną literę i zapisują punkty za nie. Przykładowa punktacja: 10 pkt za każde prawidłowe słowo, jeśli nikt inny go nie wpisał, 5 pkt za prawidłowo wpisane słowo, którego użył też inny uczestnik zabawy, 0 pkt za brak słowa. Gra się przez umówioną liczbę rund lub do umówionej liczby punktów, albo po prostu do znudzenia lub aż skończy się wolny czas. Jeśli w kolejnej rundzie wypadnie używana już litera, zazwyczaj mówi się alfabet jeszcze raz. Na końcu podliczane są wszystkie punkty – wygrywa uczestnik z najwyższą ich liczbą (lub ten, który najszybciej osiągnął wymaganą liczbę punktów).

Gra ma oczywiste walory edukacyjne i można ją dość swobodnie modyfikować. Nadaje się też dobrze, po uprzednim słownikowym przygotowaniu, do utrwalania języków obcych.

Wszystkie prawa zastrzeżone 2017© zabawyzdzieckiem.pl